Shaardieya Nawsasyesti/ Dipaawali
Internationaal oogstfeest dat al 1.960.853.122 jaar bestaat (in christelijke jaartelling 2021).
Shaardieya Nawsasyesti parw
Het woord Shaardieye betekent voor de koude periode. Het woord Shaardieye komt van het woord Sharad (koud). Nawsasyesti bestaat uit naw (nieuw), sasya (rijst/ graanproducten, bonensoorten, wortelsoorten, ‘voedsel’) en Ieshti (agniehotra/ hawan yadjnya). Met andere woorden: tijdens deze parw wordt de nieuwe oogst, waaronder rijst/ graanproducten, Ayurwaidiek kruiden en ghee (geklaarde room van koeienmelk (afkomstig van een bepaalde ras koe uit Aaryaawart (India)) in de Hawan koend in het vuur gedaan en tot as verbrand; dit is één van de juiste methodes om het milieu zuiver en in balans te houden. Shaardieyenawsasyesti betekent: met de nieuwe oogst voor het koude seizoen hawan doen.
Dipaawali parw (Dipaawali feest)
Dipaawali en Holak parw* zijn nagenoeg hetzelfde. Het enige verschil dat tussen deze twee parw bestaat, is dat Dipaawali (met ghee lichtjes) wordt gevierd bij nieuwe maan in de maand Kaartiek (oktober/ november) en Holak parw (zonder ghee lichtjes) bij volle maan in de maand Phaalgoen (februari/ maart).
De Aarya en de christelijke jaartelling komen niet overeen. Daarom vallen de Aarya parw in de christelijke jaartelling niet op een vaste datum.
* Parw (priye, paalan, paripoerna, rakshaa, wiestaar) betekent: het vieren van het bereiken/ behalen van een bepaald voornemen/ doel. Die bestaat uit priye (beleeft zijn), paalan (ervoor zorgen, het gebruiken van gezond verstand), rakshaa (bescherming en juiste opvoeding), paripoerna (niet opgeven maar voor elkaar krijgen) en wiestaar (het verspreiden en vooruitstreven van het welzijn, de welvaart, de wetenschap in de wereld, de doelstelling bereiken, namelijk: leven leiden volgens Wéd).
Hoe wordt Dipaawali parw gevierd?
‘Dipaawali’ betekent ‘rij van lichtjes’. ‘Diep’ betekent ‘licht’ en ‘aawali’ betekent ‘rij’. Dipaawali is het feest van de handelaren/ zakenlieden in het bijzonder. Op deze dag worden de balans opgemaakt, inkomsten/ uitgaven berekend en nieuwe contracten/ leningen afgesloten.
Bij Dipaawali parw worden halfgerijpte agrarische/ graanproducten (nieuwe oogst) in het vuur gedaan/ geschonken (Hawanyadjnya* gehouden) om de lucht/ atmosfeer te zuiveren, waardoor er geen ziektes ontstaan en wij mensen gezond en gelukkig het leven kunnen doorbrengen. Nadat de halfgerijpte agrarische/ graanproducten in het vuur zijn gedaan/ geschonken, worden deze producten in gebruik genomen.
* Alleen pure/ zuivere ghee is toegestaan! (ghee (afkomstig uit de melk van een bepaalde ras koe uit Aaryaawart) staat voor gezondheid, kracht, energie, is bacteriedodend en zuivert het milieu).
Sinds het begin/ ontstaan (1.960.853.122 jaar geleden) wordt Dipaawali parw door Aarya’s (weldenkende mensen overeenkomstig Wéd: ware, volledige kennis) op deze wijze gevierd. Behalve in de huizen, wordt dit ook in het algemeen bij bijeenkomsten gevierd. Alle mensen die Dipaawali parw vieren, nemen een beetje agrarische/ graanproducten mee om in het vuur te doen (schenken). Alle Aarya’s prijzen en loven Parméshwar (ŌM – de Almachtige) door gezang van de Wéd mantraah. Bron: Aarya parw paddhati
Degenen die Dipaawali op een tegenovergestelde wijze vieren, zoals tegenwoordig vaak het geval is, hebben Dipaawali vernederd en verbasterd in Diwaali. Ze hebben er diverse sprookjes/ verhalen en gebeurtenissen aan gekoppeld. Een van die sprookjes is dat Shri Rām op Dipaawali parw uit ballingschap terugkeerde. Shri Rām was op maand Tjaitr sudi 5de voor veertien jaar in ballingschap gegaan. Zijn broer Bharat had gezegd: “Als u maar 1 dag te laat bent, ziet u mij niet levend. Dan spring ik in het vuur om tot as te vergaan.” Shri Rām was op tijd in Ayodhya aangekomen in de Aasram van Rishi Bhardwaadj, maar niet naar huis gegaan. Hij had wel Hanumān het bericht laten sturen dat hij morgen naar huis zou komen. Zijn broer Bharat moest op de hoogte gebracht worden dat Sri Rām al in Ayodhya was, anders zou hij zelfmoord plegen (in het vuur springen), zoals hij aan Shri Rām gezegd had. Shri Rām was dus op 5 Tjaitr sudi naar het bos gegaan voor 14 jaar en na 14 jaar op Tjaitr sudi 5 kwam hij terug in Ayodhya. Dipaawali parw is en wordt altijd op Kaartiek amaawasya gevierd. Zie de namen van de maanden in de volgorde:
1- Tjaitr, 2- Waishaakh, 3- Djésth, 4- Aasaadh, 5- Shraawan, 6- Bhaadrapad, 7- Aashwien, 8- Kaartiek, 9- Maargshiersh, 10- Paus, 11- Maagh en 12- Phaalgoen en bepaal zelf of de terugkeer-datum van Shri Rām op de datum van Dipaawali parw valt. Neen, deze vallen niet op dezelfde datum: Dipaawali is op Kaartiek amaawasya en de terugkeer van Shri Rām op Tjaitr sudi 5.
Bijzondere aandacht voor Dipaawali
Aarya’s/ Aaryaa’s schenken extra aandacht aan Dipaawali, omdat op deze dag de oprichter van de stichting Aarya Samaadj, Aapt Rishi – Shri Maharshi Swami Dayānand Saraswati, is overleden (móksh heeft bereikt in de algelukzaligheid van Ieshwar (ŌM)).
Bestudeer Wéd.
Sansthaa (Stichting) Maharshi Dayanand Wéd Widyalay wenst een ieder al het beste toe en een leerrijke vooruitstrevende zalige (mangal may) Nawsasyesti.
Moge dit onderwerp, Nawsasyesti/ Dipaawali, na het lezen/ bestuderen ervan uw eigen denkwijze een positieve draai geven.
Pt. Swami Aarya
Sansthaa (Stichting) Maharshi Dayanand Wéd Widyalay
Met de universele waidiek abhiwaadan (groet), Namasté